Oct 16, 2007

عن ضيق الأفق أتكلم


فكرت كثيرا قبل كتابة هذا البوست .. حاجة غريبة بجد ومدهشة صحيح ومثيرة للاعجاب القدرة المدهشة التى يتمتع بها هؤلاء الاشخاص وهم يكتمون على الافكار الابداعية لمجرد أنهم لم يفعلوها هم من قبلهم وربما لم يكن أبائهم يفعلونها
قدرة غريبة على التشبث بأهداب الرسوخ و محاولة اشعار النفس انها هى الاصل و الباقى كله تقليد .. أن جيله هو الذى تعب و لم يهنىء وأن الاجيال الموجودة الان هى المرفهة و التى تحاول ايجاد الراحة من أى ثغرة
محاولة اشعار الذات انهم هم من يمتلكون الحقيقة المطلقة التى لاغبار عليها .. و ان ما عدا هذا هو الخطأ البين و الفادح الذى لا جزاء يساوى لما حدث
سأحكى لكم عن مثال بسيط لكل ما أريد قوله هذا اليوم فى هذا الموضوع .. أعرف صديق لى هو صغير الى حد ما 1 اعدادى .. المهم فى يوم قابلته و بدات فى التحدث معه و يحكى لى وفى غمرة ما أنا أتكلم اذ لاحظت ان يده و ابهامه وسبابته (صوابعه يعنى ) يلفهم بشاش و رباط ضاغط .. المهم سألته عن ما به .. فأخبرنى على انه وقع على الأرض و (جزعت ) يده بضم الجيم
وأخبرنى انه لا يستطيع الان الكتابة فى المدرسة لا فى الحصة ولا حل الواجب .. و طبعا زعيق الاساتذه غير متوقف
ألمت جدا لما يعانيه خاصة أن ليس له ذنب فيما حدث له .. بدأت أفكر معه فى حل لهذه المشكلة .. حل كنت أخترعته لزوم الفهلوة و ترويح الدماغ و انا فى 3 اعدادى .. كنت أتى بكربون و أجلس فى نهاية الصف بجانب صديق لى بحيث لا يرانى الاستاذ و انا أفعل ما أفعله .. و اعطى لصديقى الكربون و كراستى فيكتب هو عادى ما يكتب فى كراسته و كراستى و الكربون تحت كراسته فتطبع عليها .. وهذا أكتب دون أن أكتب
طبعا نيتنى كانت غلط .. بس افتكرت الموقف ده و قلتله عليه و اشتريت له حتى الكربون عشان اضمن انه هيعمل اللى قولت له عليه وانتظرت النتيجة
بعد يومين اتصلت بيه بطمن عليه وسألته عمل ايه فى الموضوع اللى اتكلمنا فيه (موضوع الكربون ) قاللى مانفعش !!! ليه يا بنى ؟؟ قاللى بكل براءة وبدون أى ضغائن فعلا .. مافيش أستاذ عندنا رضوا .. قولتوا ليه برضه .. قاللى هما قالولى لأ و خلاص ما ينفعش من غير ما يقولوا ليه
انا طبعا ما قدرتش اقول له حاجة .. لأن لو فى ذرة ذكاء من واحد فى الاساتذه كان زمانه فكر انه ما لايدرك كله لا يترك كله .. الراجل هيكتب الحصة كده و كده .. طيب ماشى بس مش هيلاقى الواجب حد هيحلهوله كده !! ده طبعا حاجة أكيدة لو كان فى من الذكاء بقية
او من عدم تضييق الأفق
قال شخص ما لا أعرفه .. انا أكره ضيق الأفق أكثر من الخطيئة

2 comments:

محمد الجغرافى said...

قد أسمعت لو ناديت حياً .... ولكن لا حياة لمن تنادي

الموقف يصف الواقع بطريقة غير مباشرة اخى النديم ، فان لم تفعل ما يريدون فلا مكان لك بينهم وان كنت تسعى لصلاحهم

بمناسبة الموقف .. حكاية زى دى يتمناها البعض للهروب من المسئوليه

ولكن الجادين يخشونها خوفا من تراكم المسئولية

دمت بكل عزة اخى الحبيب

اخوك

عطاالله النديم said...

حاج جغرافى
هى فعلا من أكبر المشاكل اللى بتواجهنا مش بس فى مصر ولكن كعرب عامة
طب تقول ايه لما تعرف ان المدرسة دى مدرسة خاصة مش حكومية !!
بجد نورت المدونة