Jan 20, 2008


وأخيرا فى معرض الكتاب قبل ما يبدأ
!!!!!!!!


هل جربت من قبل ان تدخل كواليس مسرح المسرحية التى تعشقها وتهواها
هل دخلت مرة استديو تسجيل أغانى قبل التسجيل و تشهد بروفات المطرب
هل كنت مع المدرس فى غرفته و هو يرشف الشاى و يكتب الامتحان للطلبة غدا
لن أتذاكى عليك .. او أحسسك بالعجز .. او بأنك لم تفعل م ايجب فعله .. فهناك مقولة لشكسبير يقول فيها ان المشاهد يعجب بالمسرحية أثناء عرضها أمامه .. لكن لو فكر و جرب الدخول و كشف الستار عن الكواليس الحقيقية للعرض ليجد أن الدجاجة التى كان يأكلها البطل هى مصنوعة من الجبس !! و ان التليفون التى تكلمت منه البطلة تليفون لعبة !!! و غيره و غيره .. هل سيكون عندها فرحته لرؤية المسرحية مثل قبل أن يرى ما وراء الستار
لن أدخلكم فى متاهات فلسفية رخمة انا نفسى ما بحبهاش .. لكن تعمل ايه من حب الاستطراد فى الكلام .. غية معلش
لأنى بجد فرحان انى هنا
اتحدث اليكم من مدينة نصر بجوار أرض المعارض .. معرض القاهرة الدولى للكتاب
فرحان لأن انا كل سنة باجى المعرض بس كزائر .. بس السنة دى داخله كفرد من أسرة المكتبات الموجودة فيه ..
مبسوط لأن الناس اللى هتعامل معاها مش أى حد .. الشخص اللى اخل يشترى كتاب ده او على الأقل يتنفس هواء الكتب هو انسان احترمه جدا
صحيح انا بشتغل الفترة دى فى انتظار الجيش .. لكن أن تقضى اى فترة من عمرك مع شيىء لاتحبه حتى و لو كنت ناوى مش هتشتغل فيه بعد كده .. فانا بعتبره يعنى نوع من تضييع الوقت
اسبوعين هرس و عجن و طحن .. عرق فى عز البرد .. و تعب يقطم الوسط .. و لذة عن الرؤية النهائية للعمل
مش عارف .. المعرض لغاية دلوقتى شكلة ما اكتملش لسه .. لسه الاضاءات بتظبط .. و الأراضى بيتركب عليها حجارة جديدة .. مش عارف الكلام ده هيخلص قبل افتتاح المعرض الخميس أو الجمعة
عموما .. ربنا يكرم و يسهل
يدوب دلوقتى بقى أروح - لأنى بكلم من سيبر -عشان الناس اللى معايا فى الشقة اللى احنا قاعدين يكونوا لسه صاحيين و يفتحولى .. هحاول من حين لاخر اوافيكم بالأخبار .. أراكم على خير

2 comments:

aliaa abdalfatah said...

ربنا يوفقك في شغلك وتستفيد منه على اد ما تقدر ان شاء الله
ويارب يكون المعرض السنة دي كويس ومنظم
وكل سنة وانت طيب

مع تمنياتي بالتواصل

عطاالله النديم said...

حاجة علياء
وانا قاعد اقول برضه الكمبيوتر منور ليه قبل ما أفتحه
المعرض غريب .. غريب .. و برضه فى نفس والوقت جميل
بس لازم الواحد يكون فيه عشان يقدر يقرر فعلا
انا ماسك جناح المكتبة اللى بشتغل فيها اسمها مكتبة الايمان للنشر والتوزيع هى فى صالة 2 دور أرضى أول ما تخش السرايا من بوابتها من ناحية سرايا 3 و انت جاى من الجامع
نقول مقولة فيروز العتيدة
زورونى كل سنة مرة
فى الانتظار